Sunday, November 29, 2009

Tangis Sanubari

Teman
Bila hati ini terusik
Bererti aku ingin bergemersik
Dalam syahdu merangkai butir kehidupan
Di sini aku berdiri
Mengharap bulan kan menyinar kembali
Kerana aku rindu padanya
Seperti kelam di seluruh pelusuk jiwa
Kerana aku tiada berteman

Bila tangis ini ditangisi
Bererti air mata ini bukan untuk dikongsi
Titis-titisnya adalah luahan hati yang tersendiri
Linangannya adalah pengubat sendu hati
Lalu diri teruji
Untuk kesekian kali
Pasti...

Kehidupan ku ini adalah ranjau
Di setiap likunya penuh dengan dugaan
Benci pada hati yang terasing
Sakit pada diri yang terpaling
Dari tatapan Al-Qadim
Lalu aku cari sinarnya
Di balik-balik setiap rintih
Di tepi gerhana kasih
Terlihat suatu jerih
Lantas diri bertatih
Perlahan-lahan membetulkan setiap langkah
Supaya diri tak lagi terasing di bumi gersang

Apabila diri bersedia
Bermulalah sebuah lagi pengembaraan hidup yang hakiki
Tersedia sebuah lapangan mimpi
Untuk diri mulai merasai nikmat kasih sejati
Bukan imaginasi
Tapi di bawah naungan Illahi
Kala itu
Aku mampu bersendiri
Kerana ditemani sebuah kebahagiaan abadi
Berkat iman dalam sanubari...

1 comment:

  1. Apabila engkau tidak berteman...
    Izinkan daku menzahir pintunya..
    Tidaklah mengharap menuju destinasi..
    Cukulah sekadar menjadi persinggahan..

    Pabila tangis engkau kirimkan..
    Izinkan aku menghulurkan simpati..
    Bukannya tragis yang daku pintai..
    Hanya mungkin impian menanti harapan..

    Sekiranya ranjau terpaksa ditempuh..
    Daku sedia meredah belukar..
    Bukanlah ingin menambahkan jerih..
    Sekadar memintas ke jalan keluar...

    Apabila semua sudah bersedia..
    Mimpi Kini daku anggap fantasi..
    Iman di dada sebagai jati diri..
    Semoga engkau tenang disisi..
    Daku kini tiada di SINI..
    huhuhu...

    ReplyDelete