Thursday, December 31, 2009

Persoalan hati, jiwa dan rasa...

Ku tanya pada hati
Adakah aku benci?
Ku tanya pada jiwa
Adakah aku sengsara?
Ku tanya pada rasa
Adakah aku kecewa?
Lalu sanubari menjawab,
Tidak!

Kata sanubari
Ianya hanya mainan mimpi
Gurauan dalam sepi
Percikan halusinasi yang membakar diri

Lantas hati berkata
Segalanya adalah realiti
Bukan mainan mimpi
Dan dicipta oleh akal manusia sendiri

Mengapa ada derita?
Bila bahagia tercipta
Mengapa terluka sedangkan terlalu cinta?
Mengapa kecewa sedangkan sungguh teruja
Persoalan hati yang iri
Persoalan jiwa yang lara
Persoalan rasa yang binasa
Akhirnya membentuk sebuah ceritera cinta yang duka
Segala rasa dipendam begitu saja
Terbiar…

Lantas ku usir lara
Ku pendam duka
Ku sematkan kekuatan di jiwa
Untuk menempuh hari-hari muka
Dengan penuh sempurna
Mengharapkan segalanya akan kembali seperti biasa
Pabila aku buka mata semula

Aku ingin berlari
Di atas kaki sendiri
Tanpa sebarang kekangan
Mahupun gurauan silam
Kerana aku punya hati, jiwa dan rasa yang kental
Untuk aku merempuh ranjau kehidupan yang penuh kelukaan
Kerana aku ingin menjadi insan yang mengerti
Makna sebuah kehidupan,
Keseorangan
Kesepian
Kesedihan
Takkan lari dari bertandang
Peneman di kala suram
Kerana itu
Aku harus tabah
Jangan tersilap langkah
Kelak membawa padah

Di sini
Aku mengabdikan diri
Untuk sebuah kecintaan hati
Mencintai diriku sendiri
Hanya diriku
Kerana
Aku adalah aku…

No comments:

Post a Comment